‘Een stand van zaken’. Zo begint dit stuk dat zich aan een
sneltreinvaart voor uw ogen zal voltrekken. ‘Hoeveel zijn het er geweest?
Affaires, avontuurtjes, noem het zoals ge wilt’. Deze vraag is het startschot
voor een resem beschuldigingen en argwanende opmerkingen die tussen twee
huwelijkspartners heen en weer vliegen.
Jeanne en Maxime zijn nochtans gelukkig getrouwd. Maar plots
steekt nieuwsgierigheid de kop op en opent Jeanne een niet zo welriekend potje,
dat misschien beter gedekt was gebleven. Het gesprek begint dan wel licht en
intellectueel, maar naarmate het stuk vordert, sluipt er een donkere ondertoon
in. Maxime en Jeanne laten hun intellectuele façade stilaan los, waardoor hun
emotionele kant de bovenhand neemt. Tot afgrijzen van Jeanne nodigt Maxime dan
ook nog eens vriend-aan-huis Claude uit om te komen eten. Claude wandelt de
ruimte binnen zonder dat hij beseft van welke precaire situatie hij deelgenoot
wordt. Hier wordt de balans van een huwelijk opgemaakt...
Auteur Eric Assous won met dit stuk de Molière 2010
voor beste Franstalige auteur. Hij is naast theaterauteur ook scenarist en dat
merk je aan zijn filmische stijl. De dialogen zijn even herkenbaar als
natuurlijk geschreven. Ook de verhaallijn is herkenbaar, zonder ooit
clichématig te worden. De handeling beslaat slechts een drietal uur. In die
korte tijd worden geheimen plots onhoudbaar. ‘Geen enkele leugen is zonder
gevolgen, geen enkele waarheid is zonder gevaar. Eigenlijk moet het vertrouwen
in elkaar een illusie blijven. Dat is zonder enige twijfel een elementaire
voorwaarde voor de rust en de vrede in een relatie,’ schrijft Assous in zijn
voorwoord tot het stuk.
Regisseur Benny Ceuppens heeft een voorliefde voor Who's
afraid of Virginia Woolf? van Edward Albee. Gek genoeg deed een eerste
lezing van Echtelijke illusies hem qua stijl onmiddellijk aan deze
klassieker denken. Bovendien werkte hij samen met Luc, Josseline en Norbert al
aan Zomergasten van Maxim Gorki, wat het wederzijdse vertrouwen enkel
deed toenemen. "Dat de acteurs iets oudere mensen zijn, zorgt ervoor dat
de relatie al een behoorlijke draagwijdte heeft", stelt Ceuppens. Achter
een relatie van veertig jaar zet je niet zomaar een punt. Tot slot koos de regisseur
voor een sober decor, om de tekst en de spelers alle ruimte te geven.
Neem gerust plaats in de emotionele rollercoaster van dit
echtpaar. Al stevent die naar alle waarschijnlijkheid af op een stevige
desillusie. Bereid u voor…
9/03/2018 | ||
10/03/2018 | ||
16/03/2018 | ||
17/03/2018 | ||
18/03/2018 | ||
19/03/2018 | ||
23/03/2018 | ||
24/03/2018 | ||
25/03/2018 | ||
26/03/2018 | ||
30/03/2018 | ||
31/03/2018 |