Na de ontnuchterende realiteit
van Brieven aan Nour serveren we u
het iets vrolijkere Entertaining Mr.
Sloane. De zwarte komedie is intussen het handelsmerk
van Theater Pact geworden. In dit genre is Entertaining
Mr. Sloane een topper: het is een verrassend en zeer spits geschreven stuk.
Auteur Joe Orton kwam in de jaren ’60 na een
lange periode van werkloosheid samen met zijn vriend Kenneth Halliwell in de
gevangenis terecht omdat hij de covers van boeken uit de bibliotheek ‘aanpaste
naar zijn smaak’. Daarna besefte hij dat hij iets moest maken van zijn leven en
kende hij een korte, maar zeer succesvolle carrière. Omdat hij van plan was om
zijn vriend te verlaten voor een andere geliefde, vermoordde de depressieve
Kenneth Halliwell hem met negen slagen van een hamer en pleegde nadien
zelfmoord. Joe Orton werd amper 34 jaar.
De stijl van Joe Orton is zo uniek dat critici
er in de jaren ’60 het woord ‘ortonesk’ voor uitvonden. Orton laat als geen
ander humor en immoraliteit hand in hand gaan. Hij creëert komische situaties
door te flirten met de menselijke lust. Bovendien combineert hij een zeer
heldere opbouw met schijnbaar eenvoudige dialogen.
Als de jonge Mr. Sloane een kamer huurt in het
huis van Kathy, een weduwe van middelbare leeftijd, lijken beiden het wel goed
met elkaar te kunnen vinden. Eddy, de broer van Kathy, vindt de aanwezigheid
van Mr. Sloane eerst maar niks, maar hij draait gauw bij. Hij biedt hem zelfs
een job als persoonlijke chauffeur aan. En dan is er nog de inwonende oude
vader van Kathy en Eddy. Hij ziet in Mr. Sloane de moordenaar van zijn ex-baas.
De opportunistische
denkpatronen van de figuren in dit stuk en hun eenzame bestaan zonder echte
waardevolle affectie lijken een overdreven beeld te schetsen. Toch schuilt er
een grond van waarheid achter de absurde karakters. Terwijl voor de ene
materiële rijkdom een hoger levensdoel betekent, is de ander bereid om heel
veel op te geven voor menselijke warmte.
Dit stuk spiegelt ons
een samenleving voor die de ‘survival of the fittest’ als motto heeft. Elke
vorm van humane zwakte wordt afgestraft of misbruikt. Als een personage emoties
toont, stelt het zich kwetsbaar en breekbaar op. Zo kan het voorvallen dat het
personage het ene moment geëntertaind wordt en het andere moment tegen wil en
dank entertainment is.
Hoewel de thematiek zwaar en hoogdravend lijkt, wordt de verhaallijn overgoten met een laag sprankelende humor. Geniet ook van wat niet wordt uitgesproken, maar toch voelbaar aanwezig is. Er valt heel wat ‘tussen de lijnen’ te lezen en dat maakt dit stuk tot een echt feest voor de toeschouwer.
24/11/2017 | ||
25/11/2017 | UITVERKOCHT | |
1/12/2017 | LAATSTE KAARTEN | |
2/12/2017 | LAATSTE KAARTEN | |
3/12/2017 | ||
4/12/2017 | ||
8/12/2017 | ||
9/12/2017 | UITVERKOCHT | |
10/12/2017 | ||
11/12/2017 | ||
14/12/2017 | X-tra voorstelling | |
15/12/2017 | ||
16/12/2017 | UITVERKOCHT |